FARHANGKHOY/ 09144626088 / فرهنگ خوی / 04436220404

@farhangkhoy آدرس:خوی خیابان دکتر شریعتی بالاتر از مصلی و مرکز آموزش بهورزی،گذربهداشت کامپیوتر فرهنگ

FARHANGKHOY/ 09144626088 / فرهنگ خوی / 04436220404

@farhangkhoy آدرس:خوی خیابان دکتر شریعتی بالاتر از مصلی و مرکز آموزش بهورزی،گذربهداشت کامپیوتر فرهنگ

FARHANGKHOY/ 09144626088 /  فرهنگ خوی / 04436220404

هدف:افزایش میزان آگاهی واطلاعات در زمینه های مختلف آموزشی و پرورشی
منتظر راهنمایی ها و انتقادات و پیشنهادات سازنده شما عزیزان می باشد
پشتیبانی آنلاین در شبکه اجتماعی داخلی ایتا(eitaa)

خدمـات الکترونیکـی روزانه
پیوندهای مفید
طبقه بندی موضوعی
آخرین نظرات
  • ۵ دی ۰۲، ۲۰:۲۷ - استان زنجان
    عالی

سه شنبه, ۲۴ بهمن ۱۳۹۶، ۱۰:۳۲ ب.ظ

۰

بهترین زمان حمام کردن چه هنگامی است؟

سه شنبه, ۲۴ بهمن ۱۳۹۶، ۱۰:۳۲ ب.ظ

به گزارش  سلامت آنلاین، برخی کارشناسان دوش گرفتن به هنگام شب و قبل از خواب را توصیه می کنند و معتقدند به داشتن خواب بهتر کمک می کند، در حالی که برخی دیگر دوش گرفتن صبحگاهی را برای شروع بهترروز و ایجاد روحیه بهتر در افراد ترجیح می دهند.

با وجودی که هر کدام طرفداران و مخالفان خاص خود را دارد، اما دوش شبانه عرق، چربی ها و مواد آلرژی زایی را که در طول روز روی پوست بدن ایجاد شده است می شوید، منافذ پوست را باز کرده و باعث طراوت و شادابی پوست می شود. علاوه بر این سبب ایجاد خواب بهتر و با آرامش بیشتری در طول شب خواهد شد.

مزایای دوش گرفتن در شب:

شستشو و از بین بردن آلودگی های روزانه روی پوست

اگر تمام طول روز را بیرون از خانه به سر می برید و به کار یا فعالیتهای ورزشی می پردازید که باعث تعریق شما می شوند، حتما باید قبل از رفتن به رختخواب دوش بگیرید. زیرا در پایان روز بدن شما از انواع آلرژی زاها مانند آلاینده های هوا و گرده های گیاهان پوشیده می شود که می توانند باعث ایجاد تحریکات پوستی، تورم و یا خارش شوند.

مواد آلرژی زا به ویژه در فصل بهار به دلیل گرده افشانی گیاهان در فضای خارج از خانه بیشتر بوده و موجب تحریکات آلرژیک بیشتری خواهند شد بنابراین لزوم دوش گرفتن در پایان فعالیتهای روزانه و قبل از خواب بیشتر از سایر فصول است.

اما صرفنظر از تاثیر دوش گرفتن در بهداشت و سلامت پوست بدن، آنچه انجام آن از اهمیت بسیاری برخوردار است، شستن صورت قبل از خواب است زیرا مانع از تجمع چربی و آلودگی هایی خواهد شد که باعث ایجاد آکنه و در برخی موارد عفونتهای چشمی می شوند.

کمک به داشتن خواب راحت تر

دوش گرفتن دمای بدن را تنظیم می کند در نتیجه به داشتن خواب بهتر کمک خواهد کرد. مطالعات انجام شده در این زمینه نشان می دهد که دوش گرفتن به هنگام شب و حداقل نود دقیقه قبل از خواب به بدن امکان می دهد که کم کم گرم و سرد شود تا به حرارت مطلوب برسد و برای یک خواب راحت و رضایت بخش آماده شود.

همچنین دوش شبانه با کاهش سطح کورتیزول به عنوان یک تسکین دهنده ضد استرس عمل می کند. کورتیزول یک هورمون استروئیدی است که توسط غدد فوق کلیوی تولید می شود و به بدن در واکنش به استرس، تنظیم قند خون و مقاومت در برابر عفونت ها کمک می کند.

با فرا رسیدن زمان خواب، بدن برای هماهنگ شدن با ساعت بیولوژیکی خود، به طور طبیعی و به تدریج شروع به خنک شدن می کند.

با کاهش دما، بدن برای یک خواب آرام آماده خواهد شد. دوش گرفتن قبل از خواب ظاهرا دمای بدن را دوباره بالا می برد و به بدن برای خنک شدن سریعتر کمک کرده و روند به خواب رفتن را تسریع می کند.

دوش گرفتن شبانه همچنین راه خوبی برای تمدد اعصاب، استراحت و آزادسازی انقباضات ماهیچه ای است که در فراهم آوردن یک خواب راحت بسیار موثر خواهد بود.

داشتن پوست سالم تر، بشاش تر و با طراوت تر

نه فقط پوست صورت بلکه همه قسمت های پوست بدن به هنگام شب، بازسازی می شود. این بدان معناست که وقتی خواب هستید سلول های مرده پوست شما در حال پوسته ریزی هستند و سلولهای جدید در پوست به جای آنها ساخته می شوند.

به همین دلیل است که بر اهمیت شستشوی حداقل، پوست صورت قبل از خوابیدن به منظور زدودن آلودگی ها، آرایش و آلاینده هایی مانند سرب موجود در هوا که سبب بسته شدن منافذ پوست می شوند، تاکید می شود بنابراین اگر به دلایل مختلف نمی توانید قبل از خواب دوش بگیرید حداقل کاری که می توانید انجام دهید شستن صورتتان است اما به هر حال، شستشوی کامل بدن با دوش گرفتن قبل از خواب شبانه، روند پوسته ریزی و از بین رفتن سلولهای مرده پوست را آسانتر و سریعتر کرده و پوست شما به هنگام صبح بشاش تر، باطراوت تر و درخشان تر خواهد بود.

مزایای دوش گرفتن صبحگاهی:

سبب افزایش خلاقیت فرد می شود

برخی از افراد دوش صبحگاهی را وسیله ای برای ایجاد هوشیاری بعد از خواب شبانه می دانند و به وسیله آن کاملا از خواب بیدار می شوند.

مطالعه ای که در دانشگاه هاروارد انجام شده است نشان می دهد که دوش صبحگاهی به کسانی که به واسطه کار و یا تحصیل خود دچار استرس می شوند، آرامش داده و به ایجاد تمرکز، خلاقیت و ابتکار در آنها کمک می کند.

علی رغم اینکه دوش شبانه سطح کورتیزول را کاهش داده و به ایجاد آرامش در فرد کمک می کند، آزادسازی این هورمون در صبح می تواند میزان استرس فرد را کاهش داده و راه را برای تمرکز، خلاقیت و ابتکار فرد باز می کند.

اگر فرد تحت استرس و فشارهای روحی-روانی نباشد، فرآیندهای آگاهانه آرامیدن، احیا شدن، نیرو گرفتن، ترمیم، بازسازی، افکار و ایده ها بدون سعی و زحمت خود را نمایان می کنند.

به کاهش رشد موهای زیرپوستی کمک می کند

دوش صبحگاهی خصوصا برای مردان که صورت خود را اصلاح می کنند مفیدتر است زیرا آب گرم رشد موهای زیرپوستی را کاهش می دهد.

آب گرم پوست را نرم کرده و منافذ آن را باز می کند و باعث بیرون آمدن موها از زیر پوست می شود و از رویش موهای زیرپوستی جلوگیری خواهد کرد. این امر برای زنانی که موهای بدن خود را اصلاح می کنند نیز صادق است.


دفعات دوش گرفتن در روز:


دکتر «درک وی.چان» یک متخصص پوست و مو، موافق دوبار دوش گرفتن در صبح و شب نیست و دوش گرفتن را یکبار در روز و با آب نسبتا گرم توصیه کرده و دوش گرفتن با آب خیلی گرم را نفی می کند زیرا آب داغ برای پوست مضر بوده و به مرور زمان سبب ازدیاد چین و چروک و شل شدن آن می شود و نیز باعث کاهش رطوبت پوست شده و مقدار زیادی از چربی های طبیعی و مفید پوست را از بین می برد.

به عقیده پزشکان اگر طول مدت دوش گرفتن در حد چند دقیقه باشد و از ده دقیقه بیشتر نشود، دو بار در روز نیز مشکلی ایجاد نخواهد کرد.

کدام ارجحیت دارد: دوش شبانگاهی یا به هنگام صبح؟

بر اساس باور کارشناسان و پژوهشگران، دوش گرفتن به هنگام شب بهترین راه برای رسیدن به آرامش و تمدد اعصاب پس از یک روز کاری طولانی بوده و پوست را با طراوت و بشاش خواهد کرد. اما اگر یک فرد سحرخیز نیستید و مجبورید در ساعات اولیه روز از خواب برخیزید، فشار آب دوش حمام می تواند شما را از خواب آلودگی برهاند و برای فعالیت روزانه آماده کند.

به هر حال بسته به تصمیم خود شخص دارد که کدامیک را با توجه به شیوه زندگی خود برمی گزیند و در هر دو حالت، شب یا روز، اگر دوش گرفتن به مدت طولانی و با آب داغ نباشد، بدون ضرر خواهد بود و می توانید هر کدام را که حس بهتری به شما می دهد انتخاب کنید.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۶/۱۱/۲۴
بهرام رحمانی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

کاربران بیان میتوانند بدون نیاز به تأیید، نظرات خود را ارسال کنند.
اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی