FARHANGKHOY/ 09144626088 / فرهنگ خوی / 04436220404

@farhangkhoy آدرس:خوی خیابان دکتر شریعتی بالاتر از مصلی و مرکز آموزش بهورزی،گذربهداشت کامپیوتر فرهنگ

FARHANGKHOY/ 09144626088 / فرهنگ خوی / 04436220404

@farhangkhoy آدرس:خوی خیابان دکتر شریعتی بالاتر از مصلی و مرکز آموزش بهورزی،گذربهداشت کامپیوتر فرهنگ

FARHANGKHOY/ 09144626088 /  فرهنگ خوی / 04436220404

هدف:افزایش میزان آگاهی واطلاعات در زمینه های مختلف آموزشی و پرورشی
منتظر راهنمایی ها و انتقادات و پیشنهادات سازنده شما عزیزان می باشد
پشتیبانی آنلاین در شبکه اجتماعی داخلی ایتا(eitaa)

خدمـات الکترونیکـی روزانه
پیوندهای مفید
طبقه بندی موضوعی
آخرین نظرات
  • ۵ دی ۰۲، ۲۰:۲۷ - استان زنجان
    عالی

يكشنبه, ۷ مرداد ۱۳۹۷، ۱۱:۲۸ ب.ظ

۰

چگونه بیشتر مراقب باتری لپ‌ تاپ باشیم؟

يكشنبه, ۷ مرداد ۱۳۹۷، ۱۱:۲۸ ب.ظ

1. شارژ باتری و تنظیمات مربوط به آن در ویندوز و مک بسیار کاربردی می‌باشند

باتری لپ‌تاپ لپ تاپ باتری لیتیومی لیتیوم

هر باتری عمر مفید متفاوتی دارد و معمولاً همه باتری‌ها را می‌توان حداقل 500 بار به طور کامل شارژ کرد و از لپ‌تاپ استفاده کرد. با گذشت زمان، هر چه لپ‌تاپ را بیشتر به شارژ می‌زنیم، عمر باتری آن کاهش می‌یابد بنابراین رابطه‌ای وجود دارد یعنی هر چه بیشتر لپ‌تاپ را شارژ کنیم، عمر مفید باتری آن کم می‌شود.

بنابراین چه کار باید کرد؟ بهترین کار این است که به قسمت تنظیمات پاور لپ‌تاپ خود مراجعه کنید تا ببینید باتری لپ‌تاپ شما چگونه کار می‌کند و باید چه چیزهایی را فعال یا غیرفعال کنید. به علاوه، به حالات هایبرنیت (Hibernate) توجه کنید. معمولاً بهترین کار این است که پیش از کامل خالی شدن باتری، دستگاه خود را تنظیم کنید تا به حالت هایبرنیت برود. البته این کار زمانی که از لپ‌تاپ استفاده نمی‌کنید نیز بسیار توصیه می‌شود.

همچنین، برای ذخیره بیشتر انرژی، برنامه‌های در حال اجرا لپ‌تاپ خود را مشاهده کنید و آنهایی که بیشتر از بقیه باتری مصرف می‌کنند را یا غیرفعال نمایید و یا از آنها خارج شوید. برای مثال در ویندوز 10، گزینه Battery Saver را فعال کنید. این قابلیت زمانی که میزان شارژ باتری لپ‌تاپ به 20 درصد می‌رسد، به طور خودکار فعال می‌شود. Battery Saver نرم‌افزارهای در حال اجرایی که بیشترین انرژی باتری را مصرف می‌کنند را متوقف می‌کند، از همگام‌سازی خودکار برخی برنامه‌ها جلوگیری می‌نماید، اعلان‌های کمتری را به نمایش در می‌آورد، نور صفحه نمایش را کاهش می‌دهد و . . .

در مک‌بوک‌ها، به جای گزینه Battery Saver، باید به دنبال Power Nap باشید زیرا فعالسازی این آپشن سبب خواهد شد تا لپ‌تاپ به حالت Sleep برود و نگرانی از بابت مصرف بی‌رویه انرژی باتری وجود نداشته باشد.

فعالسازی گزینه‌هایی نظیر جابجایی‌های خودکار گرافیکی نیز می‌تواند انرژی باتری مک‌بوک‌ها را ذخیره کند زیرا سبب خواهد شد تا حالات گرافیکی کار کنند که به انرژی کمتری نیاز دارند و در واقع برنامه‌های ساده‌تری به حساب می‌آیند. برای مثال، برنامه‌هایی که به متن مبتنی هستند بیشتر فعالیت خواهند کرد زیرا به گرافیک خاصی نیاز ندارند.

کارهای زیادی را می‌توانید در قسمت مدیریت تنظیمات باتری انجام دهید. برنامه‌های حافظه ابری و پخش‌کننده‌های ویدیو که از آنها استفاده نمی‌کنید را می‌توانید غیرفعال نمایید. به علاوه، خاموش کردن وای‌فای، بلوتوث، نور صفحه کلید (در صورت وجود چنین قابلیتی) و بطورکلی هر چیزی که انرژی باتری را مصرف می‌کند می‌تواند برای افزایش عمر باتری مفید باشد. هم مایکروسافت و هم اپل، در این زمینه راهکارهای مختلفی را به کاربران خود ارائه داده‌اند.

2. باتری‌های جدید لیتیوم-یونی فوق‌العاده هستند

باتری لپ‌تاپ لپ تاپ باتری لیتیومی لیتیوم

در گذشته، دفعات روشن کمتر، مشکلی اساسی در باتری‌ها به شمار می‌رفت زیرا باتری‌های قدیمی از میزان ظرفیت کامل خود استفاده نمی‌کردند ولی امروزه به خاطر باتری‌های لیتیوم-یونی و مدرن، این مشکل وجود ندارد اما به خاطر اطلاعات نادرست، برخی از کاربران لپ‌تاپ‌ها هنوز هم نمی‌دانند باید چه کاری انجام دهند.

بر خلاف برخی پیشنهادها و توصیه‌ها، اصلاً نیازی نیست تا انرژی یک باتری لیتیوم-یونی را به طور کامل خالی کنید و سپس دوباره آن را شارژ نمایید زیرا این کار بر عمر مفید باتری تأثیر منفی می‌گذارد. منطقی‌ترین کار این است که هرچند وقت یک بار، این کار را انجام دهید. بطورکلی، بهترین کار آن است که زمانی لپ‌تاپ را به شارژ بزنید که هنوز کمی انرژی در آن دیده می‌شود. برای مثال، وقتی نیرو باتری به 20 درصد می‌رسد، ایده‌آل‌ترین زمان برای به شارژ زدن لپ‌تاپ می‌باشد.

مدتی بود که به دارندگان لپ‌تاپ توصیه می‌شد تا دستگاه‌هایشان را به طور کامل به شارژ نزنند یعنی اجازه ندهند لپ‌تاپ‌ها 100 درصد شارژ شوند زیرا این کار باعث می‌شود تا انرژی آن به سرعت تخلیه شود. اما امروزه، دستگاه‌های مدرن به گونه‌ای طراحی شده‌اند که به صورت خودکار زمانی که 100 درصد شارژ شدند، دیگر شارژ نمی‌شوند و در نتیجه وصل بودن به برق سبب نخواهد شد تا باتری تأثیر منفی ببیند. بهرحال، این قضیه همچنان یکی از موضوعات داغ در مورد باتری‌ها می‌باشد بنابراین بهترین کار این است که زمانی که باتری به طور کامل شارژ شده، لپ‌تاپ را از برق جدا کنید هرچند همانطور که گفته شد، متصل بودن آن به برق با توجه به باتری‌های لیتیوم-یونی جدید مشکلی ندارد. اگر می‌خواهید از لپ‌تاپ خود به مدت طولانی استفاده نکنید، آن را تنها به اندازه 50 درصد شارژ نمایید.

بطورکلی، بهترین کاری که باید در مورد باتری‌های لیتیوم-یونی انجام داد این است که اجازه ندهید انرژی آنها به کمتر از 20 درصد برسد. زمانی که این میزان از انرژی را در باتری مشاهده کردید، لپ‌تاپ را سریعاً به برق بزنید. خبر خوب در مورد باتری‌های مدرن این است که برای افزایش عمر آنها نیازی به انجام کارهای سخت نیست مگر وقتی که می‌بینید باتری رفتارهای عجیب و غریبی از خود نشان می‌دهد (سریعاً شارژ می‌شود و یا سریعاً خالی می‌شود).

3. اگر جایی بسیار سرد یا بسیار گرم است، لپ‌تاپ را آنجا قرار ندهید

باتری لپ‌تاپ لپ تاپ باتری لیتیومی لیتیوم

باتری‌های لیتیوم-یونی قطعات با دوامی هستند ولی واقعیت موجود در مورد آنها این است که تا اندازه خاصی می‌توانند حرارت را تحمل کنند. برای مثال، اگر لپ‌تاپ خود را شارژ می‌کنید و می‌بینید که باتری آن داغ شده است، شاید به این دلیل می‌باشد که پردازنده یا CPU به شدت کار می‌کنند و یا محیط قرارگیری دستگاه گرم است. بهترین کار در چنین مناطقی، خاموش کردن لپ‌تاپ و جداسازی باتری می‌باشد. سعی کنید به لپ‌تاپ استراحت دهید تا حرارت آن کاهش یابد و یا آن را به جایی منتقل کنید که گرمای کمتری دارد و خنک‌تر است. بسیاری از لپ‌تاپ‌های جدید حاوی اطلاعاتی هستند که به مالک خود می‌گویند اگر می‌خواهند عمر باتری افزایش یابد، در برخی شرایط، خاموش کردن لپ‌تاپ بهترین کار است.

به علاوه، لپ‌تاپ را روی پاهای خود نگذارید. اگر پدید آمدن مشکلات جسمی شما را برای انجام این کار متقاعد نمی‌کند، پس حداقل باید بدانید که چنین کاری سبب می‌شود که عمل تهویه هوا برای لپ‌تاپ به خوبی انجام نخواهد شد زیرا هوای گرم در زیر دستگاه باقی می‌ماند و هوای سرد به فن آن نخواهد رسید بنابراین عملیات چرخش هوا انجام نمی‌شود.

در نهایت، باید توجه کنید که لپ‌تاپ را هر جایی که ممکن است گرم شود، نگذارید. مثلاً داخل خودرو آن هم در روزهای گرم تابستان، کنار پنجره و زیر تابش مستقیم نور خورشید، کنار بخاری و . . . بدترین مکان‌هایی هستند که می‌توانید لپ‌تاپ را قرار دهید زیرا شرایط غیرطبیعی اینچنینی خسارات زیادی را در مدت زمان کوتاه به باتری وارد می‌کنند هرچند ممکن است شما متوجه این اتفاق نشوید.

واقعیت این است که دمای خنک (البته تا اندازه منطقی)، مشکلی برای باتری لپ‌تاپ ایجاد نمی‌کند و حتی قرار دادن لپ‌تاپ در یک جای سرد نیز توصیه شده است ولی باید توجه داشته باشید که دمایی که لپ‌تاپ را در آن گذاشته‌اید، نباید بسیار سرد باشد. دمای بسیار سرد نیز می‌تواند باعث کاهش عمر باتری شود.

اگر می‌خواهید میزان حرارت لپ‌تاپ خود را مشاهده کنید، نرم‌افزارهای زیادی هستند که این کار را برای شما انجام می‌دهند. از بهترین نرم‌افزارهای موجود برای ویندوز، CoreTemp و Real Temp می‌باشند.



4. نرم‌افزارهای خود را بروز کنید

به عنوان نکته آخر، به خاطر داشته باشید که همیشه نرم‌افزارهای خود را بروز نگه دارید زیرا شرکت‌ها به گونه‌ای برنامه‌های خود را تولید می‌کنند که انرژی کمتری مصرف نمایند و سبک‌تر بوده و حجم کمتری داشته باشند. بنابراین سیستم عامل‌های قدیمی از جمله عواملی هستند که انرژی زیادی از باتری لپ‌تاپ شما مصرف می‌کنند. به همین دلیل اگر می‌خواهید عمر باتری لپ‌تاپ زیاد شود، حتماً سیستم عامل و نرم‌افزارهای خود را آپدیت کنید. به علاوه، سیستم عامل خود را نیز چک کنید تا مطمئن شوید که آیا از آخرین نسخه آن استفاده می‌نمایید یا خیر.
موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۷/۰۵/۰۷
معصومه عرفانی خواه

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

کاربران بیان میتوانند بدون نیاز به تأیید، نظرات خود را ارسال کنند.
اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی