صفحه 23 راهنمای معلم در ارزشیابی توصیفی مقطع ابتدایی
فصل دوم: تدریس و چگونگی ارزشیابی از پیشرفت تحصیلی
نحوۀ اعلام نتیجۀ ارزشیابی
الف) نحوۀ ارائۀ گزارش پیشرفت تحصیلی
یالف( نحوه ارائه گزارش پیشرفت تحصیلی
در ارزشیابی توصیفی، گزارش نسبتاً مشروحی از چگونگی پیشرفت تحصیلی دانش آموز ارائه میشود.
در این گزارش، اهداف آموزشی ــ تربیتی از ابعاد مختلف مورد عنایت قرار گرفته است تا معلم به رشد همه جانبه دانش آموزان توجه کند. همچنین برای هر ماده درسی، انتظاراتی منطبق با اهداف برنامه درسی آن تنظیم شده است. آموزگار می بایست در طول سال، شواهد کافی برای داوری درخصوص چگونگی تحقق انتظارات جمع آوری نماید و در نهایت، داوری خود را به همراه توصیه ای برای اقدامات بعدی در گزارش منعکس کند. بدیهی است در زمان اعلام نتایج، فقط در مورد اهدافی که در فرایند یاددهی ــ یادگیری مورد توجه بوده اند، گزارش ارائه میشود. داوری معلّم درمورد تحقق انتظارات در یک طیف چهار درجه ای اعلام میشود که گزینه های آن عبارتند از:
ــ خیلی خوب
ــ خوب
ــ قابل قبول
ــ نیازمند به آموزش و تلاش بیشتر
اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.